Co to jest filtr cząsteczek stałych? Filtr FAP
Życie w ekotrendzie dotknęło także silników Diesla. Restrykcyjne normy emisji spalin przyczyniły się do takiej sytuacji, że konstruktorzy silników wysokoprężnych musieli stanąć na wysokości zadania i wymyślić specjalny filtr ograniczający ilości szkodliwych substancji uwalnianych do środowiska podczas pracy popularnych diesli. Rozwiązaniem okazały się filtry cząstek stałych DFP i FAP.
Filtr FAP
Filtry FAP to tak zwane filtry mokre. Wymyślił je francuski koncern PSA. Są to przede wszystkim urządzenia obsługowe. Do ich prawidłowej pracy wymaga się regularnego uzupełniania specjalnego płynu. Zadaniem tego płynu jest obniżenie temperatury zapłonu sadzy. Dodatek do oleju napędowego sprawia, że zapłon i wypalenie sadzy zachodzi w temperaturze około 300°C. Jest to bardzo istotne podczas jazdy miejskiej, gdzie nie ma praktycznie szans na wypalenie sadzy i pozbycie się jej.
Filtr DFP
Diesel particulate filter DFP to tak zwany filtr suchy. DPF jest urządzeniem bezobsługowym. Nie wymaga więc żadnego specjalnego dodatku do tankowanego paliwa. Jednak, aby pozbyć się cząstek sadzy podczas jej wypalenia, musi dojść do zapłonu w temperaturze około 550–600°C. Jest to możliwe bez problemu w warunkach jazdy pozamiejskiej, czyli wtedy, gdy silnik jest odpowiedni obciążony. W mieście natomiast niezbędne jest sztuczne podniesienie poziomu temperatury spalin. Dzieje się to przez specjalny wtrysk zwiększonej ilości paliwa. Dodatkowo samoczynnie włączają się pokładowe odbiorniki prądu.